قوی ترین شواهد ارائه شده از ارتباط چاقی با بسیاری از بیماری های جدی

2 اوت 2019 - یک مطالعه ی جدید به سرپرستی پروفسور Elina Hyppönen از مرکز پزشکی فرادقیق UniSA در استرالیا، قویترین شواهد را در مورد رابطه علییتی بین چاقی و طیف گسترده ای از بیماری های جدی از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی اسکلتی عضلانی و تنفسی ارائه نمود.

در این مطالعه، که در مجله Lancet Digital Health منتشر شده است، داده هایی ازبیوبانک بریتانیا(پایگاه داده تحقیقاتی که اطلاعات بهداشتی و ژنتیکی نیم میلیون داوطلب در آن نگهداری می شود) استخراج و آنالیز گردید تا ارتباطات بین شاخص توده بدنی (BMI) و طیف وسیعی از نتایج بیماریها در 337.536 نفر، بررسی شود.

در این مطالعه از یک رویکرد ژنتیکی برای جستجوی شواهدی از تأثیرات شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر بر سلامتی واقعی افراد استفاده شد. تحقیقات قبلی حاکی از آن است که BMI بالا با افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و سرطان همراه است، اما به دلیل دشواری در انجام آزمایشات بالینی مربوط به چاقی، اثبات رابطه ی علیتی بسیار دشوار بود.

پروفسور   Hyppönenو تیمش یک آنالیز چند بعدی را با انجام آزمایشات دقیق بر روی داده های ژنتیکی انجام دادند تا نتایجی با اطمینان بالا، بدست آورند.

پروفسورHyppönen می گوید: ما شواهد 5 روش آماری مختلف را با هم مقایسه كردیم تا اثبات كنیم که تا چه میزان شواهد برای اثبات یک رابطه ی علیتی قوی هستند. شواهد کاملاً سازگاری در تمام این 5 رویکرد برای 14 بیماری مختلف جمع آوری شد، و برای 26 بیماری مختلف شواهد قوی و مستدل حداقل با چهار مورد از 5 روش آماری، بدست آمد.آنچه باعث افزایش اعتماد به این شواهد می شود که تا حد زیادی منعکس کننده اثرات واقعی چاقی بر سلامت ما هستند، این واقعیت است که آن اثراتی که با شواهد مداوم تایید شده اند، همان مواردی هستند که در مطالعات بالینی قبلی آنها را مشاهده کرده ایم.

یکی از یافته های کلیدی این تحقیق، تأیید نگرانی های موجود در مورد ارتباط چاقی و دیابت است؛ هم اکنون مشخص شده است که بسیاری از بیماری های مرتبط با BMI بالا، معمولاً با دیابت کنترل نشده ارتباط دارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شواهدی در مورد تأثیرات BMI بالا بر اختلالات عصبی محیطی، زخم مزمن پا و حتی گانگرن و نارسایی کلیوی مشاهده کردیم که همگی به عوارض دیابتی مشهور هستند. این نشان می دهد یک جنبه اصلی برای کاهش خطر ابتلای همزمان به سایر بیماری ها(همبودی یا comorbidity) در چاقی، نظارت دقیق بر قند خون و کنترل مؤثر دیابت و عوارض آن است.

این مطالعه همچنین بر اهمیت تحقیقات ژنتیکی برای درک بیشتر نقش ژن ها در چاقی، و ارائه ی بینش هایی برای مدیریت و درمان چاقی در آینده تأکید می کند.

پروفسور Hyppönen می گوید: ما به یافتن رویکردهای جدید برای جلوگیری از چاقی و مدیریت آن، نیازی فوری داریم.

او افزود: ما می دانیم که چاقی یک پایه ژنتیکی قوی دارد، که می تواند مدیریت وزن را برای برخی از ما بسیار دشوار کند و به همین دلیل ممکن است راهکارهای پیشگیری مشابه برای همه ی افراد مؤثر نباشند. مطالعات ژنتیکی به ما بینش عمیق تری در مسیرهای بیولوژیکی منجر به چاقی ارائه می دهد و ما امیدوارم این نوع از مطالعات، استراتژی های جدیدی را برای پیشگیری در اختیار ما قرار دهند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190802/Research-presents-strongest-evidence-of-link-between-obesity-and-many-diseases.aspx